תפריט בריא תורם ישירות לבריאות הגוף – אילו מאכלים מומלצים?

תפריט בריא מורכב ממזונות בריאים. בבחירה של מאכלים מומלצים לגוף, ישנם מספר עקרונות שחשוב לקחת בחשבון כדי להגיע לתוצאה הרצויה – טעם, שובע ובריאות. חלוקת המזון במהלך היום צריכה לכלול 50% פחמימות מורכבות, 30% חלבון ו-20% שומן בריא.

מה הם מאכלים בריאים לגוף?

ככלל, חשוב שהמאכלים אותם אנחנו בוחרים, יהיו טבעיים ולא מתועשים. ניתן לדעת האם מאכל הוא טבעי, על סמך האריזה שלו וכל מה שכתוב בפירוט המרכיבים. ככל שהרשימה ארוכה, כך תוכלו לדעת שלמזון הוכנסו חומרים נוספים על מנת לשמר אותו ולהוסיף לו טעם וריח. לחלופין, כשהיא קצרה ומכילה עד 3-4 רכיבים, המוצר הוא הכי קרוב למקור. תזונאים ודיאטניות ממליצים לאכול מזונות טריים, ולבשל בעצמכם את האוכל שלכם – כך תשלטו גם על כמויות התבלינים וכן תגיעו לתפריט בריא ומזין.

מאכלים מומלצים

  • שום – מזון על שעושה פלאים לכל המערכות בגוף ונחשב לאנטיביוטיקה של הטבע. יש בו חומרים נוגדי חמצון ודלקות, הוא מוריד את רמת הכולסטרול בגוף, ומגן על המערכות החיוניות מפני מחלת הסרטן. בנוסף, השום חיוני במיוחד לשמירה על בריאות הכליות.
  • דגים – מקור בריא לאומגה 3, לכולסטרול טוב ולחלבונים, בנוסף להיותו שומר על הלב וכלי הדם. הפשטות שהכנסת הדגים, כדוגמת דג טונה משימורים או דג סלמון בתנור באפיה קצרה, הופכת את הדג למאכל מומלץ במיוחד בתדירות של 3 פעמים בשבוע.
  • כוסמין – דגן עתיק ועשיר בחלבון, ויטמינים, סיבים תזונתיים ובעל אינדקס גלקימי נמוך, שמעלה את רמת הסוכר בדם באיטיות, ושומר על שובע לאורך זמן.
  • עדשים – העדשים הם קטניה שאסור לפספס. יש בהם חלבון, ויטמינים, מגנזיום, ברזל, אשלגן וסיבים תזונתיים. מהירות הבישול והטעם המיוחד מאפשרים לשלב את העדשים במאכלים ומרקים רבים. בשילוב עם אורז, תצא לנו מג’דרה – וכך, חומצת האמינו שמכיל האורז, ביחד עם החלבון של העדשים, נקבל ארוחה איכותית ובריאה מאוד.
  • גזר – הגזר מכיל בטא קרוטן, אשלגן, ויטמינים רבים וחומצה פולית, שבאחריותה חלוקת תאים בגוף באופן תקין. ההמלצה היא לאכול גזר בינוני בכל יום, מוקפץ, מאודה או אפוי.
  • גמבה אדומה – הגמבה האדומה נחשבת למזון על והיא בריאה במיוחד. היא עשירה בויטמין C, ויטמין B6, חומצה פולית וקרוטנואידים המפחיתים את הסיכון לחלות במחלת הסרטן, במחלות לב וכלי דם, ומעכבים תהליכי הזדקנות. הגמבה מכילה סיבים תזונתיים רבים ומעט קלוריות, ולכן שומרת עלינו שבעים לאורך זמן.
  • קינואה – הקינואה נחשבת למשביעה במיוחד, ומתאימה כבסיס לארוחה, כתוספת או כסלט. יש בה חלבון איכותי, פחמימה מורכבת עם ערך גליקמי נמוך, והיא אינה מכילה כמות גבוהה של שומן.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *