איך חיים בדיור מוגן תורמים לבריאות שלנו

איך חיים בדיור מוגן תורמים לבריאות שלנו?

אנשים מבוגרים רבים מוצאים עצמם מתלבטים לגבי המעבר לדיור מוגן. מחד, הם בדרך כלל כבר שמעו המלצות חמות מחברים או מכרים ומאידך, המעבר דווקא בגיל המבוגר, מעורר חששות כבדים לגבי יכולת ההסתגלות והחיים החדשים במקום הלא מוכר. אנו לא יודעים אם נצליח להפיג את כל החששות, אולם במאמר הבא ננסה להתמקד דווקא ביתרונות הדיור המוגן עבור בריאות הדיירים, מכל הבחינות.

בואו נבר קצת על מוטיבציה 

אחת הבעיות שמאפיינות את חייהם של אנשים מבוגרים כיום היא חוסר מוטיבציה לשמור על הבריאות, לעיתים יותר מאשר היעדר מסגרות מתאימות שיכולות לסייע. בגילאים המבוגרים, פעילויות יומיומיות, כמו נסיעה באוטובוס או הליכה וכד’, יכולות להפוך למאוד לא פשוטות, בייחוד כשהרבה יותר קל להישאר בבית המוכר והנוח. לכן, קשישים רבים מוצאים עצמם זונחים את אותם תחומי העניין שאהבו פעם, ומאבדים אט אט מהחיות והרעננות שאפיינה את חייהם, לא בהכרח בגלל הקשיים הפיזיים.

אולם מעבר לכך, גם הבריאות הפיזית הבסיסית של אדם מבוגר יכולה להידרדר לא בהכרח משום שהאדם לא עוסק בפעילות ספורטיבית אינטנסיבית, אלא פשוט משום שהוא הפסיק להיות פעיל. לכן, עצם מתן המוטיבציה להמשיך בקיום שגרת חיים פעילה, יכולה לסייע רבות לאדם הקשיש, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית.

אז כיצד מוענקת אותה מוטיבציה בדיור מוגן?

ככלל, הדיור המוגן מכונה כך משום שהוא מהווה עבור הקשישים מסגרת בה הם יכולים פשוט להיות מי שהם, יחד עם אנשים הדומים להם ונמצאים באותו השלב בחיים. המסגרת החברתית הזו מעניקה מוטיבציה רבה לדיירים ורצון לשמור על אורח חיים פעיל ובריא, ליצור קשרים חברתיים חדשים וליהנות יחדיו בפעילויות שונות הנערכות במקום, החל מלימודים וקורסי העשרה, ועד לפעילויות פנאי.

מעולם לא היה קל יותר לשמור על הבריאות

מעבר לעניין המוטיבציה, חשוב להבין כי הדיור המוגן מאורגן כך, שהקשישים לא יצטרכו להתאמץ על מנת להגיע לפעילויות, לחוגים וכד’. מגוון חוגי הספורט למשל מבטיחים את יכולת ההתאמה לכל קשיש וקשיש, אולמות הפעילויות נמצאים במיקום מרכזי ונוח במתחם כך שלכל הדיירים יהיה נוח להגיע אליהם, ואף כאשר מתקיימת פעילות מחוץ לדיור המוגן (כמו לימודים בקמפוס מסוים וכד’), תותאם גם הסעה נוחה מהמקום.

לסיכום, ניתן לומר כי ה”מתכון” לבריאות נפשית ופיזית בגיל המבוגר נוגע ליכולת השמירה על חיים פעילים ומלאים, כאלה שיאפשרו לקשיש לנוח מחד, אולם מאידך יאפשרו לו גם להמשיך, לפתח את עצמו, וליהנות מחוגים לבחירתו.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *