חושש שנדבקת בכלבת? מספר דרכים לבדוק

מחלת הכלבת הקטלנית מתפשטת גם בשנת 2018, כך מדווח משרד הבריאות על בעלי חיים שנדבקו בצפון הארץ. הסכנה הגדולה מעבר לבריאותם של בעלי החיים היא מסכנת גם את בני האדם שיכולים להידבק מכלבים, תנים ועוד.

מחלת הכלבת בבעלי חיים

מחלת הכלבת הינה מחלה זיהומית קטלנית התוקפת את ה-CNS, מערכת העצבים המרכזית.
המחלה, הנגרמת על ידי ווירוס אשר תוקף את המוח והמערכת העצבית מובילה לנזקים מרחיקי לכת כגון שיתוק שרירים שיכול להתבטא בכשל נשימתי וכיו”ב – מוות.

כלבת תוקפת מיני יונקים רבים וכאשר היא מתבטאת באמצעות תסמינים ראשונים אז היא כבר איננה ניתנת לריפוי. כמו כן, מיקום הנשיכה, וליתר דיוק ככל שהוא קרוב יותר למוח כך עולה קצב התפרצות המחלה. כאשר הנגיף מגיע למוח אז בעל החיים שהוגדר כנשא עד אז, הופך לחולה פעיל. בשנת 2018 דווחו בישראל כמעט 70 מקרים של בעלי חיים שנדבקו בכלבת ומאיימים לגרום למחלה להתפשט ולהפוך למגפה.

מחלת הכלבת עוברת דרך נשיכה, מבעל חיים נגוע אחד לאחר, ובאמצעות מגע של רוק, ליקוק וכד’ עם איברים כגון האף, הפה או העין. לרוב, מופיע הנגיף בעיקר בכלבים, תנים, זאבים, חולדות ושועלים. כאמור, עלולים בעלי החיים לבצע העברה של הנגיף ולהדביק בני אדם הבאים איתם במגע.

חושש שכלבך נדבק במחלה? התסמינים הבאים לידי ביטוי בבעלי חיים הם שינויים בהתנהגותו של הכלב. לרוב, מתבטאים השינויים בתוקפנות ואגרסיביות יתרה, פחדנות בולטת, חשש ממים ומאור ובשלבים מאוחרים יותר שיתוק שרירים, קצף מהפה ושיתוק. בכל מקרה של חשש להדבקה יש להגיע במהרה אל המרפאה הוטרינרית הקרובה לביתך.

כלבת בבני אדם

ברב המקרים הידועים היום הודבקו בני אדם מבעלי חיים ולא כתוצאה ישירה של הדבקה מאדם לאדם (מלבד מקרה של השתלת קרניות מאנשים נגועים שאכן הובילו להדבקה במי שקיבל את הקרנית). כמו בבעלי חיים גם אצל בני אדם עתידה לקחת ההדבקה זמן מסוים עד אשר יבוא לידי ביטוי הנגיף בתסמינים שונים, כגון: חום גבוה, עייפות כרונית, כאבי ראש עזים, חשש ממים, שינוי התנהגות ועד למצבים פרכוסים, שיתוק ומוות. חשוב מאוד להזכיר שוב, כי לאחר שהופיעו התסמינים אין טיפול למחלה ולכן בכל מקרה של חשד, ולו הקטן ביותר, יש לסור לבית החולים על מנת לשלול הידבקות בנגיף.

אם ננשכתם על ידי בעל חיים שאינכם מכירים או על ידי תן או זאב בו נתקלתם בטיול שטח יש לגשת באופן מיידי ללשכת הבריאות המחוזית לקבלת חיסונים (הם כמובן יחליטו אם אתם זקוקים להם). במקרה של נשיכה על ידי כלב ודיווחתם על כך לרשויות אז הכלב יועבר להסגר למשך 10 ימים על מנת לוודא אם הוא נושא את הנגיף (אם כן אז הוא צפוי למות בטווח הזמן הזה שהוא בהסגר).

כיצד פועלים במקרה של נשיכה או חשש להידבקות בנגיף?

אם ננשכתם אז הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לשטוף את המקום היטב בעזרת סבון ומים.
אם הנשיכה נעשתה על ידי בעל חיים מוכר שאינו חשוד בהידבקות אז גשו לקופת החולים לקבלת חיסון טטנוס והמשך בירור רפואי. במקרה אחר גשו מיד ללשכת הבריאות הקרובה לביתכם.

איך מוודאים כי בעלי החיים שברשותכם לא ידבקו במחלה?

חיסונים לכלבת ניתנים לכלבים וחתולים וכדאי מאוד לחסן אותם. אם אתם גרים בצפון הארץ אז עולה הדחיפות של הנושא. בעיר חיפה ופאתיה נתגלו כמה מקרים של בעלי חיים ולאחר מכן הייתה בהלה ונהירה של אנשים למרפאות הוטרינריות בחיפה. אל תחכו לדקה ה-90 ואל תסכנו את בעל החיים שלכם. רצוי מאוד לגשת אל הוטרינר ולחסן את בעל החיים שלכם, ויפה שעה אחת קודם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *